Hyvä Ikä Blogi

30. elokuuta 2018 9.00

Kintut kuntoon - arki paremmaksi

Liikunta ei estä vanhenemista, mutta sillä voi saada lisää hyviä ja aktiivisia vuosia. Kun jaloissa on voimaa ja tasapaino kunnossa, on mahdollista osallistua ja tehdä kiinnostavia asioita yksin ja yhdessä muiden kanssa.

Olennaista on, että keho toimii. Tähän tarvitaan voimaa – etenkin jalkoihin. Lihasvoima heikkenee ikääntyessä, mutta sitä voi parantaa ja lisätä vielä vanhanakin. Porraskävely on voimaharjoittelua ja tuolilta ylös nousuun tarvitaan jalkojen lihasvoimaa. Kuntosalilla harjoittelu on tehokasta ja turvallista, mutta kotioloissakin voi ja kannattaa treenata.

Tasapainoa tarvitaan, jotta asento säilyisi vakaana paikalla ollessa ja että se pysyisi vakaana myös liikkuessa. Tasapaino harjaantuu parhaiten, kun liikkuu monipuolisesti erilaisissa maastoissa.

Jokainen otettu askel on plussaa

Tärkeintä on säilyttää aktiivinen ote liikkumiseen koko elämän ajan. Arjen aktiivisuus on liikkumattomuuden välttämistä. Fyysinen aktiivisuus on paljon muutakin, kuin liikuntasuoritukset. Kintut pysyvät kunnossa, kun niitä käyttää säännöllisesti ja monipuolisesti. Jokainen otettu askel on plussaa.

Hyvin toimivat jalat kuljettavat ihmisten joukkoon. Ryhmässä liikkuminen on hauskempaa ja tuo uusia tuttavuuksia. Ryhmäliikunnan avulla voidaan siten tukea fyysisen toimintakyvyn ohella sosiaalista ja psyykkistä hyvinvointia sekä ehkäistä yksinäisyyttä.

Toiminta- ja liikkumiskyvyn ongelmista huolimatta liikuntaa harrastavat iäkkäät tarvitsevat vähemmän ulkopuolista apua. Vähäinenkin säännöllisen liikkumisen lisäys tuo tuloksia! Ikäinstituutti etsii ja kehittää yhteistyössä ammattilaisten ja ikääntyneiden kanssa toimintamalleja ikääntyneiden säännöllisen terveysliikunnan tukemiseen.

Kotijumppaa videoiden ja vertaisten tuella

Virtuaalisesti Voimaa vanhuuteen hankkeessa tuodaan yli 75-vuotiaille terveysliikuntaa koteihin. Kotijumppaa tehdään omatoimisesti tai vertaisen tukemana kotona. Ohjattuun vuorovaikutteiseen etäjumppaan voi osallistua myös kotona. Apuna ovat esimerkiksi kosketusnäytöllinen tablettitietokone ja hankkeessa tuotetut valmiit videot. Mukana toiminnassa on ammattilaisten tukema koulutettu vertaisverkosto.

”No kyllä minun häätyy sanua, että minulla on vähänniinku jalat alakanu virkoaan ja se kyllä johtuu tästä jumpasta. Varsinki kotijumppa vaikuttaa siihen, kun teen sitä usein. Talven aikana en saata oikein kävellä tuolla ulkona kun on pakkaset, niin tullee liikuttua kun tekkee tätä jumppaa. Tykkään tästä kotijumpasta sillälailla, kun sen saapi tehä vaikka joka päivä.”  tuumaa Virtuaalisesti Voimaa vanhuuteen -pilottiin osallistunut mies 87 v.

Ikääntynyt motivoituu harjoitteluun, kun se perustuu tutkittuun tietoon ja on riittävän yksinkertaista ja selkeää. Kotona tapahtuva harjoittelu, jonka voi ajoittaa omaan aikatauluun sopivaksi, madaltaa kynnystä liikunnan säännölliseen harjoitteluun. Kotiharjoittelun tueksi valmistetut videot löytyvät Ikäinstituutin YouTube -tililtä ja Voitas.fi -sivustolta.

Teija Vihervaara     

TeijaVihervaara_Ikäinstituutti                                                                                    

Kirjoittaja on fysioterapeutti, kouluttaja ja voimavarakeskeinen työnohjaaja. Hän on IKÄINSTITUUTIN suunnittelija Virtuaalisesti Voimaa vanhuuteen hankkeessa.

Teija Vihervaaran puheenvuoro voima- ja tasapainoharjoittelu Hyvä Ikä 2018 -messuilla keskiviikkona 3.10.2018 klo 13.00 ja torstaina 4.10.2018 klo 10.30.


HYVÄ IKÄ 2018 BLOGI

Kintut kuntoon - arki paremmaksi
Teija Vihervaara, fysioterapeutti, Ikäinstituutti / 30.8.2018

Edunvalvontavaltuutus ja hoitotahto – kuka päättää puolestasi?
Henna Nikumaa, projektitutkija, Itä-Suomen yliopisto / 24.8.2018

Kotiapuna Internet of Caring Things
Pekka Leppänen, terveydenhuollon myyntijohtaja, IBM Suomi / 16.8.2018

Läsnäolon kokemus pitää hengissä
Markku T. Hyyppä, aivoterveyden tutkija, neurologian ja kuntoutuksen dosentti, THL:n ylilääkäri (eläkkeellä) ja kirjailija / 31.7.2018

Kohtaa ja tunnista yksinäisyys
Anu Jansson ja Marjo Koponen, Ystäväpiiri -toiminta, Vanhustyön keskusliitto / 2.7.2018

Omaishoitoperheiden vaietut päihdeongelmat rohkeasti puheeksi
Elina Koponen, koordinaattori, Kuppi nurin -hanke, Omaishoitajaliitto ry / 26.6.2018

Tavoitteena ikäystävällinen yhteiskunta
Hannakaisa Heikkinen, puheenjohtaja, Vanhustyön keskusliitto / 9.5.2018

HYVÄ IKÄ 2016 BLOGIARKISTO

Hyvä Ikä 2016 avajaispuhe: Petri Pohjonen, Invalidiliitto
Petri Pohjonen, pääjohtaja, Invalidiliitto / 20.10.2016

Hillittömän kiinnostavat ja kivat Hyvä Ikä -messut
Satu Helin, toiminnanjohtaja, Vanhustyön keskusliitto / 17.10.2016

Eläkeikä on elämänmuutos - valmennus auttaa uuden vaiheen alkuun
Saija Ohtonen-Jones, Suomen Punainen Risti / 11.10.2016

Korjausneuvonta – jotta suomalaiset voisivat asua kodeissaan pitkään
Jukka Laakso, korjausneuvonnan päällikkö, Vanhustyön keskusliitto / 6.10.2016

Vertaistuen voima on valtava
Anu Jansson ja Marjo Pääkkö, Ystäväpiiri-toiminta, Vanhustyön keskusliitto / 29.9.2016

Ikäihmisten kotikuntoutus on tutkitusti tehokasta
Tarja Kindstedt, Muistikuntoutukseen erikoistunut fysioterapeutti, Suomen Fysiogeriatria Oy / 26.9.2016

Ikäihmiset palveluiden kehittäjinä
Marja-Liisa Nevala, kehittämispäällikkö, Kauhavan Seudun Vanhustenkotiyhdistyksen Aijjoos-toiminta / 21.9.2016

Omaishoitajat sähköisiä palveluja kehittämässä – ikään katsomatta!
Opastava-hanke, Omaishoitajat ja läheiset -liitto / 14.9.2016

Älä jää muistipulminesi yksin
Heidi Härmä, Muistiliitto ry / 1.9.2016

Vanhuuteen voi varautua
Satu Helin, toiminnanjohtaja, Vanhustyön keskusliitto / 16.8.2016

Ikääntyneillä on oikeus hyvään kuulemiseen – hanki apua ajoissa
Anniina Lavikainen, erityisasiantuntija, Kuuloliitto ry / 3.6.2016

Hyvä Ikä on täynnä mahdollisuuksia
Satu Helin, toiminnanjohtaja, Vanhustyön keskusliitto / 18.3.2016